پیام به نقاشی ساختمان

 

نصب کاغذ دیواری wallpaper installing

 

 

غلطک طرح دار نقاشی ساختمان ، طرح کاغذدیواری

 

منوی اصلی

تبلیغات

فروش رزین اپوکسی دو جزئی چوب و زیورآلات و بدلیجات در ایران sell resin epoxy in iran

جستجو در مطالب سایت نقاشی ساختمان

پتینه کاری چیست؟

پتینه کاری و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

 

سلیقه ی هر شخصی برای مزین کردن منزل خود متفاوت است. یک نفر سبک های اسپرت و مد روز را می پسندد و دیگری تمایل به فضاهای تاریخی و قدیمی دارد. یکی از شیوه هایی که برای تزئین و تغییر دکوراسیون منازل استفاده می شود، رنگ آمیزی یا نقاشی ساختمان خواهد بود. امروزه با گسترش روزافزون تکنولوژی و پیشرفت در عرصه هنر معماری و ساختمان، نقاشی مدرن ساختمان پدیدار شده که سبک و متد متفاوتی دارد. یکی از شیوه های این نقاشی پتینه کاری است. هنر پتینه کاری یک هنر مدرن و خلاقانه برای تزئین دکوراسیون خواهد بود. اگر طرفدار سبک های قدیمی و کهنه هستید، مایلید نمای ساختمان و فضای زندگی خود را به سبک قدیمی و تاریخی درآورید، مطمئن باشید نقاش ساختمان پتینه کاری را به شما پیشنهاد می کند.

 

پتینه کاری

تعریف کلی از پتینه کاری

 

در حالت کلی، پتینه کاری یک هنر دلنشین است که با رنگ های دکوراتیو و ابزارهای مختلف بر روی انواع سطوح یک بافت جدید و خاص ایجاد می کند. در واقع، پتینه به کمک چندین رنگ یک ظاهر شیک و زیبا ایجاد خواهد کرد. پتینه کاری به حالت های مختلف سه بعدی، مات و خیلی حالت های دیگر بر روی انواع سطح مانند دیوار، چوب، سفال، پارچه  اجرا می شود و به آن نقش قدیمی می دهد. البته بیشتر بر روی دیوار و سقف کاربرد دارد.

 

در کشور ما این هنر و ابزار کارش به شکل قابل قبولی عرضه شده، اما باز هم با آنچه که در جهان اجرا می شود فاصله زیادی دارد. می توان پتینه را جایگزین مناسبی برای بلکا و رنگ دانست. با پتینه کاری یک عایق و پوشش قوی برای دیوار ایجاد می شود.

 

جالب است بدانید که پتینه، سمبل و نشانی از  شادابی، نشاط دارد. بنابراین اگر می خواهید حس نشاط و امواج مثبت را در فضای زندگی حاکم کنید، همچنین از رنگ های تأثیرگذار پتینه کاری بهره ببرید، می توانید بخش هایی از دکوراسیون منزل خود را به اجرای پتینه اختصاص دهید. می توان از پتینه کاری در اتاق کار، اتاق خواب، پذیرایی و همچنین در فضای استخر استفاده کرد.


بارزترین مزایای پتینه کاری

 

  • دارای قابلیت شستشو
  • کم هزینه
  • پر کردن ترک و ترمیم نواقص دیوار
  • تنوع در طرح
  • عمر طولانی و پایداری
  • نسبت به دیگر رنگ ها دیرتر کثیف می شوند.

 


اجزای پتینه چیست؟


•    طرح
•    رنگ
پتینه طرح های محدود و کمی دارد. در حالی که تنوع رنگ در پتینه کاری بسیار گسترده و نامحدود است. با ترکیب کردن چند رنگ می توان رنگ جدیدی برای پتینه ساخت. اما اگر بخواهیم علم زیباشناسی رنگ ها را مدنظر قرار دهیم، باید از رنگ های شیک با هارمونی زیبا استفاده کرد. در ادامه چندین رنگ معروف و زیبا که در پتینه کاری زیاد استفاده می شود را معرفی می کنیم.

پتینه کاری


رنگ سبز در پتینه کاری

یکی از معروفترین رنگ ها در جهان که کاربرد بسیاری هم دارد، رنگ سبز است. این رنگ آرامش بخش و برای درمان بسیاری از بیماری ها فضا را با این محیط مزین می کنند. بهتر است در پتینه کاری ، رنگ سبز مایل به آبی بکار رود. زیرا که این رنگ اثر بیشتری برای درمان دردها دارد.


آرام بخشی با رنگ آبی

از دیگر رنگ هایی که بسیار در نقاشی و پتینه کاری استفاده خواهد شد، رنگ آبی است. این رنگ اثر آرامش بخشی و خنک کنندگی دارد. برخی معتقدند که، بکارگیری این رنگ در پتینه سبب کاهش فشار خون و درد گلو می شود. به طور معمول، برای اتاق استراحت یا فضای استخر از رنگ آبی استفاده می کنند.

 

رنگ نارنجی در پتینه

رنگ نارنجی برای درمان افسردگی و همچنین جهت انتشار انرژی در محیط بکار می رود. اما باید توجه داشت که در استفاده آن زیاد افراط صورت نگیرد. زیرا زیاده روی از رنگ نارنجی در پتینه کاری باعث نامتعادلی در سیستم عصبی خواهد شد. بهتر است این رنگ را به همراه سبز یا آبی استفاده کرد.


تقویت انرژی و احساسات با رنگ صورتی

اکثر افراد مخصوصاً دخترها طرفدار رنگ صورتی هستند. از این رو وجود این رنگ در هر قسمت از دیزاین که وجود داشته باشد، سبب خشنودی و افزایش روحیه آنها خواهد شد. رنگ صورتی معروف به عشق، صراحت، اعتقاد و ایمان است.


چندین فن محبوب در پتینه کاری دیوار

 

  • پتینه با ورق طلا، نقره و مس
  • پتینه با اسفنج
  • پتینه با پارچه
  • تکنیک رنگ برداری
  • تکنیک راه راه کردن
  • بافت دار کردن دیوار
  • پتینه کاری با ورق های زینتی


یکی از محبوب ترین و پرترندترین تکنیک های پتینه کاری ، پتینه با استفاده از ورق های زینتی مانند طلا، نقره و مس است. در این روش بنا بر سلیقه هر فردی، تمام سطح یا برخی از بخش های سطوح با این ورق ها پتینه کاری می شود. برای پتینه کاری با این متد، لوازمی مانند ورق طلا یا نقره و یا مس (بنا به سلیقه) و چسب مایع نیاز است. این روش بر روی انواع سطوح گچی، چوب و شیشه ای کاربرد دارد.

 

نحوه اجرای پتینه کاری با ورق زینتی

جهت انجام این روش از پتینه کاری، ابتدا سطح باید عاری از هر گونه آلودگی باشد. بعد از اینکه از این موضوع اطمینان حاصل شد، می بایست زیرکار را با روغن یا رنگ اکریلیک به خوبی پوشش داد. پس از اینکه رنگ به خوبی خشک شد چسب ورق زینتی  را با آب رقیق کرده و به کمک اسفنج یا قلمو کل سطح را پوشش می دهند. سطح مدنظری که به چسب ورق طلا آغشته است نباید در معرض آلودگی و خاک قرار گیرد. بعد از اینکه چسب بی رنگ شد، ورق زینتی را بر روی سطح می چسبانند. سپس به کمک یک پارچه نرم روی ورق را ماساژ می دهند تا ورق اضافی باقی نماند.

 

پتینه کاری را با اسفنج تجربه کنید

از آسانترین متدهای پتینه، می توان پتینه کاری با اسفنج را اشاره کرد. در واقع یکی از روش هایی است که هر فردی قادر به انجام آن خواهد بود. در این تکنیک ابتدا باید رنگ زمینه را بنا به سلیقه رنگ آمیزی کرد. سپس یک اسفنج تمیز را برداشته و به رنگ آغشته خواهد شد و بر روی دیوار به حالت ضربه طرح می زنند.
باید قبل از اینکه اسفنج به دیوار زده شود، اضافات رنگ را با روزنامه بگیرند.

 

فن پتینه توسط پارچه

این روش هم مانند سبک اسفنج به راحتی انجام می گیرد. لازم به ذکر است که بگوییم تکنیک پتینه کاری پارچه کمی وقت گیرتر از متد اسفنج است. در این تکنیک بعد اینکه از آماده سازی سطح زیرین و رنگ زمینه اطمینان حاصل شد، چندین پارچه را تکه تکه کرده و به رنگ آغشته و به دیوار ضربه می زنند. البته می توان به شکل دیگری هم اینکار را انجام داد. به عنوان مثال، پارچه را در ابعاد بزرگتر می برند و مانند وردنه پیچ می دهند، آن را به رنگ آغشته می کنند و در نهایت بر روی سطح می کشند.

 

رنگ برداری؛ از تکنیک های پتینه کاری

یکی دیگر از فن هایی که در پتینه کاری استفاده می شود، فن رنگ برداری است. در این شیوه، ابتدا سطح مدنظر را آماده کرده و سپس به کمک یک قلمو رنگ را به صورت رقیق به دیوار می زنند. قبل اینکه رنگ خشک شود به کمک پارچه تمیز رنگ های اضافه را به شکل مچاله ای برمی دارند. این خود سبب خواهد شد تا سطح ظاهر مچاله ای داشته باشد. برخی هم برای انجام این تکنیک از کاردک استفاده می کنند و محکم آن را به سطح رنگ شده به سمت پایین فشار می دهند.


 سبکی متفاوت از پتینه، راه راه کردن

این تکنیک پتینه کاری برای هر بخشی از خانه مناسب نیست. به طور مثال، می توان در اتاق خواب ها بالای تخت قسمتی از دیوار را به سبک راه راه درآورد. برای اینکار باید ابتدا مرکز دیوار را پیدا کرد. سپس با نهایت دقت و به کمک نقطه چین، نوارهای 15 سانتی ایجاد می کنند. به این ترتیب چندین نوار 15 سانتی متری ایجاد می شود. سپس نوارها را چسبانده و می توان بین این نوارها را رنگ آمیزی کرد. حتی برخی افراد بنا به سلیقه دایره های کوچک به کمک مقوا ساخته و بین این نوارها را مزین می کنند.

 

دیوار را به سبک پتینه بافت دار کنید

یکی دیگر از فن هایی که برای پتینه کاری بکار می برند، بافت دار کردن دیوار است. برای اجرای این کار از ترکیب موادی مانند روغن الیف، پودر مل، آب، رنگ روغنی ساختمان استفاده خواهند کرد.

بیشترین کاربرد پتینه در منزل:    

دکوراتیو دور ورودی آشپزخانه

نقش برجسته دور دیوارهای پذیرایی

دکوراتیو راهرو

دکوراتیو حمام

تزئین دیوار سرویس بهداشتی

نمای ساختمان

دکوراتیو شومینه

 

اجرای پتینه


نحوه پتینه کاری برجسته بر روی دیوار

 

یکی دیگر از سبک های این هنر دلنشین به صورت برجسته کردن طرح است. در این شیوه به چندین وسایل مانند شابلون و مقوا، کاتر، ماژیک، کاردک، خمیر چوب، قلموی زبر، پرایمر، رنگ اکریلیک و رنگ طلایی نیاز خواهد بود. در بازار شابلون با طرح های مختلفی وجود دارد. هر فردی می تواند بنا به سلیقه خود طرح مورد نظر خود را انتخاب کند. بعد از اینکه سطح زیر کار عاری از هر گونه گردوخاک شد، شابلون را روی مقوا قرار می دهند و طرح مدنظر را به کمک ماژیک بر روی آن می کشند. سپس باید توسط کاتر طرح ها بریده شوند. مقوا را خیلی محکم، به طوری که حرکت نکند بر روی دیوار پیچ می کنند.

بعد از محکم کردن مقوا، نواحی خالی  توسط خمیر چوب،  پر می شود و سپس مقوا را از دیوار جدا خواهند کرد. مرحله بعدی شکل و شمایل زیبا دادن به طرح به کمک خمیر است. می توان در این مرحله به کمک خمیر بیشتر، طرح را برجسته نشان داد. در صورتی که لبه های طرح یا پتینه فرم خوبی نداشت، قبل از اینکه خمیر خشک شود به کمک قلموی زبر روی پتینه را به آرامی می کشند. سپس توسط سوهان یا سمباده پتینه را صاف می کنند.

پس از آنکه پتینه ها تکمیل شدند، یک لایه پرایمر بر روی آن کشیده می شود. مدتی صبر می کنند تا پرایمر خشک شده و در نهایت کل سطح را به طور یکنواخت رنگ اکریلیک می زنند. شاید با خود بگویید چرا اکریلیک؟ زیرا علاوه بر اینکه بوی نامطبوعی در محیط منتشر نمی کنند، سرعت خشک شدن آنها هم بسیار بالاست. بعد از خشک شدن رنگ، نوبت به رنگ آمیزی پتینه های برجسته می رسد. اکثراً برای جلوه دادن این پتینه ها از رنگ طلایی بکار می گیرند.

 

عوامل دخیل در قیمت گذاری پتینه کاری

همان طور که می دانید، پتینه کاری مانند دیگر خدمات هزینه هایی را برای صاحب خانه در بر دارد. در واقع، یکسری از عوامل مانند  متراژکار، مسافت، دستگیری کار، قدمت کار، تمیز یا خراب بودن سطح کار در قیمت گذاری پتینه کاری تأثیر گذار هستند.

 

نویسنده: دکتر علیرضا یوسفی زاده

ویراست و انتشار: xhousepainting.com

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد

تبلیغات

فروش ورق طلا پتینه کاری در ایران sell patina gold leaf in iran

فروش غلطک طرح دار

غلطک طرح دار

برخی از مطالب سایت

نقاشی ساختمان رنگ روغنی ، رنگ پلاستیک، کناف، کنتکس، روغنی بی بو (اکریلیک) و...باقیمت مناسب بهترین...
تزيينات ساختمانی صدفانواع موکت، کاغذ دیواری ایرانی و خارجی _ کنیتکس _ بلکا _ پتینه _ مولتی کالر _ روغنی...
پرداخت شما با موفقیت انجام شد.   بزودی تبلیغات شما بعد از تایید اطلاعات ثبت می گردد.   در...
انتخاب نقاش خوش قول   افزایش تقاضا برای نقاشی و رنگ آمیزی منزل در ماه های پایان سال بستری برای...

اینماد

نماد الکترونیکی

حذف آگهی از سایت

برای حذف آگهی تان از سایت، با همان شماره های که در سایت آگهی ثبت کرده اید، عدد 2 (متن پیامک فقط عدد 2 باشد) به شماره 09121943801 پیامک بفرستید و یا تماس بگیرید.

logo-samandehi

تلگرام نقاشی ساختماناینستاگرام نقاشی ساختمانفیسبوک نقاشی ساختمانآپارات نقاشی ساختمانگوگل پلاس نقاشی ساختمانبرنامه اندروید نقاشی ساختمان

کانال یوتیوب نقاشی ساختمانلینکدین نقاشی ساختمانتوییتر نقاشی ساختمانپینترست نقاشی ساختمانگوگل پلاس نقاشی ساختمانبرنامه اندروید نقاشی ساختمان